Google's Project Aristotle onthulde vijf cruciale dynamieken voor succesvolle teams.
Google's Project Aristotle onthulde vijf cruciale dynamieken voor succesvolle teams.
Voor hoogpresterende organisaties is het cruciaal dat teams effectief en efficiënt samenwerken. Maar effectief teamwerk is geen vaststaand gegeven - het is een continu proces van aanpassing en verbetering.
Patrick Lencioni onderscheidt in zijn boek 'De vijf frustraties van teamwork' vijf afzonderlijke frustraties van Teamwerken.
Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Bruce Tuckman publiceerde een invloedrijk model dat de verschillende fasen beschrijft die groepen doorlopen tijdens hun ontwikkeling tot een goed presterend team.
Bij het managen van projecten ligt de focus vaak op de 'harde kant' van projectmanagement. De 'zachte kant', de menskant, is daarbij vaak onderbelicht.
Vertrouwen vormt de basis voor gezonde werkrelaties en effectieve samenwerking. Het ABCD Trust Model, ontwikkeld door de befaamde managementgoeroe Ken Blanchard, biedt een raamwerk om vertrouwen op te bouwen en te versterken.
Er zijn verschillende theorieën over de ontwikkelfasen van een team. De theorieën van Jan Remmerswaal en Bruce Tuckman worden toegelicht.
Groepsdynamica valt te omschrijven als de studie hoe groepen zich vormen, hoe ze functioneren en hoe ze weer uiteenvallen. Jan Remmerswaal heeft de vele theorieën hierover geordend in drie modellen.
Samenwerken is elkaar versterken
In verschillende invloedrijke modellen worden de ontwikkelingsfasen van teams beschreven, waarbij de leiderschapsstijl moet aansluiten bij de specifieke fase om de teamontwikkeling optimaal te faciliteren.
Situationeel leiderschap houdt in dat de leider in elke situatie zijn leiderschapsstijl aanpast aan de benodigde stijl van leidinggeven. Het is hiervoor echter noodzakelijk dat de leider in staat is zijn/haar gedrag en dat van medewerkers, in relatie tot de situatie, begrijpt, zodat hierop geanticipeerd kan worden.
De effectiviteit van een team is afhankelijk van de samenstelling. De rollen die de werknemers op zich nemen en het patroon waarin deze rollen zijn verdeeld hebben invloed op de resultaten van het team.
Alles zelf doen is optellen. Samenwerken is vermenigvuldigen.
De PRINCE2-standaard is toonaangevend op het gebied van projectmanagement. Het staat voor ‘PRojects IN Controlled Environments’ en het is een gestructureerde methode voor effectief projectmanagement.